گام های اصلی برای گذار به مدرسه کیفی گلسری چیست؟
خلاصه ای از فرایند این گذار در زیر شرح داده شده است:
۱- آشنایی با مفاهیم بنیادین: نقش مدیر مدرسه در اجرای این طرح اساسی است. پیش از آغاز هر آموزش رسمی، مدیر باید معلم ها، دانش آموزان و والدین آنها را در پرتو مطالعه دو کتاب دکتر گلسر، یعنی کتاب تئوری انتخاب: روان شناسی نوین آزادی شخصی و کتاب هر دانش آموزی می تواند موفق باشد، با مفاهیم و بنیاد های نظری تئوری انتخاب آشنا سازد.
۲- تعهد: کارکنان مدرسه، والدین و خود دانش آموزان به طور جدی تعهد می دهند که در جهت تبدیل شدن به مدرسه کیفی تلاش کنند.
۳- آموزش کارکنان: مدیر اجرایی مدرسه برای آموزش مفاهیم بنیادین تئوری انتخاب و واقعیت درمانی اعلام آمادگی می کند تا شرایط برای گذار از روش های مبتنی بر اعمال زور و اجبار به سمت روش های مبتنی بر مدیریت راه برانه، که به کار کیفی منجر می شود را فراهم آورد. اعضای مدرسه ترغیب می شوند تا سیستم کار گروهی، مثل یادگیری گروهی، که از الزامات نظریات دکتر گلسر است را در کلاس درس پیاده کنند.
۴- آموزش به تمام اعضای مدرسه: به معلم ها، دانش آموزان و حتی والدین آنها مفاهیم تئوری انتخاب آموزش داده می شود تا با همکاری هم بتوانند محیطی گرم و امیدبخش ایجاد کرده و روابطی سالم با هم برقرار کنند و در پرتو این روابط سالم احساس خشنودی کرده و به موفقیت دست یابند.